Heb jij een webshop en denk je erover na om deze uit te breiden naar een fysieke winkel, maar houden de hogere kosten en andere verplichtingen je tegen? Of wil je een fysieke winkel starten maar dan met lagere opstartkosten, om eerst eens te zien of jouw concept aanslaat? Een pop-up store kan een goede uitkomst bieden.
Deze tijdelijke winkel is perfect om eerst eens uit te proberen hoe het is om een fysieke winkel te runnen. Tegenwoordig staat er veel winkelruimte leeg, waardoor je profiteert van lage huurprijzen. Dit is wat jij moet regelen.
Wat regelen voor een pop-up store
Een pop-up shop kan leiden tot hogere omzet. Daarnaast heb je leuk persoonlijk contact met jouw klanten en leer je zo je doelgroep beter kennen. Veel mensen vinden het prettig om een product eerst te zien en aan te raden voordat ze een aankoop doen, waardoor een pop-up winkel ook een goede aanvulling biedt op een webshop.
Allereerst moet je op zoek naar geschikte winkelruimte. Kijk waar het mogelijk is om tijdelijk te huren en bedenk in welke stad of dorp jij een pop-up shop wilt hebben. Welke locatie is voor jouw product het meest logisch? Wil je in een druk winkelgebied zitten of juist meer in een wijk waar jouw meer specifieke doelgroep zich bevindt? En hoeveel winkeloppervlakte heb je precies nodig?
Je wilt jouw producten natuurlijk op een aantrekkelijke manier aanbieden. Met houten magazijnstellingen krijgt je shop direct een authentieke en duurzame uitstraling, terwijl metalen stellingen vaak een hoger gewicht kunnen dragen en goed passen in een industriële inrichting van je winkel. Vaak zijn deze stellingen voorzien van een makkelijk klem-klik en klaar systeem, zodat je deze zo in en weer uit elkaar hebt. Gaat jouw shop verhuizen naar een nieuw adres? Dan neem je de winkelinrichting gewoon weer mee.
Ten slotte moet je klanten in je winkel krijgen. Gebruik je onlinekanalen zoals Google Ads om hype en bekendheid te creëren rondom je winkel. Het idee van schaarste werkt erg goed in de promotie van een pop-up shop, omdat de winkel maar tijdelijk bestaat. Laat je klanten weten dat ze iets missen als ze geen kijkje komen nemen.
Hogere omzet tijdens piekperiodes
In bepaalde periodes wordt meer verkocht, zoals tijdens Black Friday of rondom de feestdagen. Het kan hierdoor slim zijn om rond deze tijd jouw pop-up te openen. Ook nadat je fysieke winkel weer dicht is, hou je hier waarschijnlijk klanten aan over die ook online blijven bestellen. Open jaarlijks een pop-up winkel tijdens dezelfde weken zodat jouw trouwste klanten iets hebben om naar uit te kijken.