Nu steeds meer mensen hun producten online bestellen en thuis of bij een afhaalpunt laten bezorgen, neemt de vraag naar verzendverpakkingen gestaag toe. In deze blog lees je over vier belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van verzendverpakkingen.
Duurzame en milieuvriendelijke materialen
Verzendverpakkingen worden vandaag de dag steeds meer van duurzame en milieuvriendelijke materialen gemaakt. Dit komt omdat onze overheid hier steeds meer op inzet en ook de consument zich steeds bewuster wordt van het negatieve effect van zijn of haar gedrag op het milieu. Zowel bedrijven als consumenten willen graag hun steentje bij kunnen dragen aan het tegengaan van klimaatverandering en opwarming van de aarde.
In het geval van verzendverpakkingen kun je denken aan verpakkingen die gemaakt worden van hernieuwbare grondstoffen. Dit zijn grondstoffen die de natuur ons vrijwel onbeperkt kan blijven leveren. Graskarton is hier een mooi voorbeeld van, maar ook bamboe en maiszetmeel zijn voorbeelden van hernieuwbare grondstoffen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om grondstoffen te recyclen. Verzendverpakkingen worden tegenwoordig vaak van gerecycled karton gemaakt.
Verpakkingen op maat
Een andere belangrijke ontwikkeling zijn de verpakkingen op maat. Dit zijn verpakkingen die precies om een product heen passen maar nog wel voldoende bescherming bieden tijdens het transport. Denk bijvoorbeeld aan wijnverzenddozen. Door producten met zo min mogelijk lucht te verzenden, nemen ze minder ruimte in op een pallet en in het magazijn. Dit betekent effectief dat je meer dozen kwijt kunt in een vrachtwagen en je minder vaak heen en weer hoeft te rijden. Zo stoot je minder CO2 uit, wat weer beter is voor het milieu!
Verpakking als marketingtool
Veel bedrijven maken er al gretig gebruik van: de mogelijkheid om verzendverpakkingen in te zetten als marketingtool. Hoe? Door bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, logo of slogan op de verzendverpakking te laten drukken. Zo weet de consument meteen van wie het pakketje afkomstig is. Tevens draagt het bij aan de merkbeleving van de consument. Het openmaken van een pakketje is in het geval van online shoppen namelijk het enige echte fysieke contact moment.
Wil je verzenddozen bedrukken? Neem dan eens een kijkje op de website van Rotimshop. Deze partij heeft een ruim assortiment verpakkingen, die zowel onbedrukt als bedrukt geleverd kunnen worden.
Het realiseren van tijdsbesparing
Daar waar het soort product zich ervoor leent, kiezen sommige bedrijven ervoor om machinaal te verpakken. Dit is natuurlijk alleen rendabel wanneer je ontzettend grote volumes moet verpakken. Je kunt er echter ook voor kiezen om je producten in autolockdozen te verzenden. Deze dozen hoef je maar een zetje te geven en de bodem vouwt zichzelf dicht. Autolockdozen kun je dan ook maar liefst drie keer zo snel in elkaar zetten in vergelijking met een traditionele kartonnen verzenddoos. Tel uit je (tijds)winst!